فرهنگ‌سازی در حوزه امنیت سایبری بسیار مهم است/ استفاده از هوش مصنوعی در سیستم‌های امنیتی

مدیرعامل شاپرک گفت: از آنجا که فرهنگ‌سازی در حوزه امنیت بسیار مهم است تمام اقشار جامعه اعم از مصرف کنندگان و پذیرندگان حوزه بانکی باید اطلاعات خود را بروز کنند.

به گزارش روز سه شنبه اگزیم نیوز، سیدامیرحسین شبیری در همایش Cash اظهار داشت: مفهوم سایبر سکوریتی و حوزه امنیت در دنیا از جایگاه ویژه و خاصی برخوردار است. همه ما مفهوم شکنندگی را می‌دانیم و همواره در برخورد با هشدار یا علامت شکنندگی، با احتیاط بیشتری به موضوع می‌نگریم. ولی این دلیل نمی‌شود که اگر سیستمی از شکنندگی کمتری برخوردار است با خیالی آسوده با آن برخورد کنیم. حتی قویترین سیستم‌های امنیتی نیز نیاز به توجه و تقویت دارد و در واقع همواره باید در برابر هر تهدید و استرسی پادشکننده باشد.
وی افزود: سیستم امنیتی نباید تاب آور باشد بلکه باید هر روز قویتر شود تا همیشه نسبت به تهدیدهای جدید مقاومت بالایی داشته باشد. به عنوان مثال می‌توان از ساخت و تزریق واکسن برای بالابردن سیستم دفاعی بدن اشاره کرد.
شبیری ادامه داد: وقوع هر تهدیدی کمک می‌کند تا سیستم‌های امنیتی خود را برای تهدبدهای بعدی آماده کند و نسبت به تهدیدهای جدید تحمل پذیری خوبی داشته باشد مشروط بر آنکه همواره آماده مواجهه با تهدیدهای سایبری باشیم.
مدیرعامل شاپرک با اشاره به اینکه سه نکته مهم در این حوزه وجود دارد، گفت: اول اینکه سیستم امنیتی ما باید همواره تحت تست نفوذ و آزمون‌های تهدید سایبری قرار داشته باشد. این یعنی با عدم حمله سایبری نباید با خیالی آسوده، سیستم امنیتی را به حال خود رها و همه چیز را خوب ارزیابی کرد. بزرگترین اشتباه این است که راحت بشینیم و منتظر تهدید و حمله باشیم. ما در شاپرک همواره تست نفوذ انجام داده ایم و تحت استرس هستیم تا نقاط ضعف و قوت را در زمان تهدید شناسایی کنیم. دوم اینکه استفاده از هوش مصنوعی در این حوزه بسیار مهم و موثر است. بطوریکه با نحلیل و شناسایی داده‌ها بتوانیم همیشه آماده مقابله با تهدیدهای جدید باشیم چراکه دشمنان ما همواره در حال استفاده از روش‌های جدید و به روز هستند. در نتیجه باید آماده پیشگیری و مواجهه با تهدیدها باشیم.
وی افزود: موضوع سوم نیز بحث مهمی بنام افزونگی است. بهترین مثال برای افزونگی این است که خداوند در بدن ما دو کلیه آفریده تا در مواقع بیماری حتی یه کلیه بتواند سیستم بدن را بدون‌مشکل حمایت کند. ما از این الگو در شاپرک هم استفاده کردیم و همیشه نگاه ویژه به سیستم پشتیبان و جایگزین داریم. دیتا سنترهای ما بر پایه سخت افزار نرم افزار و مغزافزار در حال کار است. همچنین سیستم باید در کنار نیروهای مجرب و متخصص چندین نیروی جایگزین داشته باشد تا در مواقع خاص مثل مهاجرت این افراد بتواند نیروهای جایگزین را وارد عمل کند.
شبیری با بیان اینکه در سیستم پرداخت اتفاقات خوبی مثل ریال دیجیتال رقم خورده است، افزود: ما باید همیشه پلن B داشته باشیم تا در صورت بروز هر مشکلی در سیستم‌پرداخت کشور که تا ۹۰ درصد بطور آنلاین است دچار مشکلات بزرگتر نشویم.
مدیرعامل شاپرک در پایان تاکید کرد: همچنین فرهنگ‌سازی در حوزه امنیت بسیار مهم است و تمام اقشار جامعه اعم از مصرف کنندگان و پذیرندگان شبکه پرداخت باید آن‌ را جدی گرفته و اطلاعات خود را بروز کنند. سیستم امنیت یک سیستم دکوری نیست و باید بسیار جدی گرفته شود.

کد خبر 75944

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 15 =